I det här projektet samlar man nio olika arrangemang i Uddevalla under ett och samma marknadsföringsparaply och varumärke, Challenger Uddevalla. Syftet är att på så sätt kunna dra fler deltagare till de olika loppen med effekten att fler besökare lockas till Uddevalla, vilket gynnar företagen i besöksnäringen. De lopp som ingår är Uddevalla Swim Run, Bokenäs Triathlon, Herrestad Fjällmaraton, Bokenäs Swim Run, Dalslandsrundan, Uddevalla MTB, Strandjoggen, samt X-trail Uddevalla. Några av dessa lopp kommer att paketeras i på olika sätt och i varierande svårighetsgrad för att varje deltagare ska kunna hitta en utmaning som passar sina egna förutsättningar. Förhoppningen är att en deltagare ska delta i flera lopp. För att förlänga turistsäsongen är arrangemangen utspridda i tid så att det första går av stapeln i mars och det sista i november. Några av arrangemangen kommer att förläggas så att de kan kombineras med familjeaktiviteter i Uddevalla. Projektet löper över två år och får 761 530 kronor i stöd. Insatsområdet är besöksnäring då det bidrar till att bygga upp en ny besöksanledning och en ny turistisk produkt.